Carlo Heimeriks (32) werkt pas sinds maart 2016 op de Van Rijckevorselschool in Hoek van Holland. Wat hij echter in vier maanden tijd realiseerde met zijn groep 7/8 was zo bijzonder, dat leerlingen hem massaal nomineerden. Het leverde hem tot zijn grote vreugde de eerste plaats op bij de verkiezing tot Leraar van het jaar 2016.
Hij is er nog beduusd van. We spraken hem op 5 oktober, de dag na de verkiezingsshow waar de winnaars bekend werden gemaakt. ‘Toen ik hoorde dat ik had gewonnen, maakte ik op het podium een sprong van blijdschap. Mijn fans hadden confettikanonnen geregeld en het was direct feest in de zaal, een chaos. Het was geweldig.’ Carlo kreeg een glazen beeldje en bloemen van onderwijswethouder Hugo de Jonge en de jury sprak lovende woorden: “Carlo heeft ‘het’. En ‘het’ is iets dat je niet op de Pabo kunt leren. Met zijn energie, passie en drive weet hij in korte tijd een uitstekend pedagogisch klimaat neer te zetten.” Na afloop werden Carlo en een aantal van zijn leerlingen geïnterviewd voor de krant. ‘Mijn leerlingen gaven open en eerlijk antwoord op de vragen. Wat ze over me zeiden, daar kreeg ik echt kippenvel van.’ Ze hadden hem niet voor niets in september van dit jaar massaal genomineerd. ‘In eerste instantie dacht ik dat het een geintje was. Maar toen ik de reacties zag die leerlingen en ouders op de website hadden gezet, was ik erg onder de indruk.’ De verkiezing is in en om de school sterk gepromoot, omdat het dé gelegenheid was om de Van Rijckevorsel goed op de kaart te zetten. ‘Iedereen werd opgeroepen op mij te stemmen. Het werd een actie van de hele school en het team. Het leefde enorm, ook in het dorp werd erover gepraat. En het heeft gewerkt!’
Talent
Carlo Heimeriks is een zij-instromer, maar eigenlijk is het woord laatbloeier beter op hem van toepassing. Hij begon zijn carrière bij de Rabobank als adviseur particulieren en opleider. ‘Dat opleiden van nieuwe medewerkers vond ik heel leuk om te doen. Maar door de reorganisatie bij de bank liep het aantal nieuwe medewerkers snel terug. Ik had de keuze om fulltime adviseur te worden of weg te gaan. Het leraarschap trok en na wat snuffelstages in verschillende onderwijsrichtingen, besloot ik in deeltijd de Pabo te volgen.’ Daar bleek hij een pedagogisch talent. De stages verliepen zo goed dat hij de Pabo in drie jaar haalde. Carlo combineerde het werk bij de bank nog een tijdje met het parttime leraarschap. Pas toen hij een fulltime functie bij ROC Twente kon krijgen, nam hij voorgoed afscheid van de financiële wereld. Hij werkte op het mbo als docent Nederlands en studenten- en loopbaanbegeleider, maar het basisonderwijs bleef trekken. Zijn besluit anderhalf jaar geleden om samen te gaan wonen met zijn partner in Rotterdam gaf de doorslag om de overstap te maken. ‘Ik meldde me bij BOOR en kwam in de invalpool terecht. Erg leuk en leerzaam om te doen, want je krijgt daardoor de kans op verschillende scholen te werken. Maar ja, toen ik de baan als leerkracht van groep 7/8 op de Van Rijckevorselschool kreeg aangeboden, vond ik dat zo’n uitdaging dat ik hem accepteerde.’
Keihard gewerkt
Het bleek een juiste beslissing. Hij voelt zich er als een vis in het water. Niet dat alles bij zijn start even vlekkeloos verliep. ‘De groep waar ik voor kwam te staan, verdiende de nodige extra aandacht. Er waren nogal wat wisselingen van leerkrachten geweest, waardoor de leerlingen een behoorlijke achterstand hadden. We hebben er met elkaar dan ook flink aan moeten trekken. Ik kwam in maart van dit jaar en ben meteen heel hard aan het werk gegaan om de kinderen klaar te stomen voor de Cito-toets. In korte tijd hebben we het hele boek doorgewerkt. Ze kregen de herhalingslessen als huiswerk mee, omdat daar geen tijd voor was. En ze hebben het gered.’ Carlo ging met ze op kamp en werkte samen met ouders en leerlingen aan een spetterende eindmusical. ‘Ik had mezelf tot doel gesteld dat ik de leerlingen, maar ook de ouders, wilde zien bloeien. Het was ongelofelijk hoe betrokken de ouders die laatste maanden waren. We hebben met elkaar in school de decors geschilderd en de musical was echt fantastisch. Na afloop zag je zelfs huilende ouders. Ter afsluiting had ik voor ouders en leerlingen ook nog een disco georganiseerd.’
Als hij erop terugkijkt, realiseert hij zich dat het een enorme klus is geweest om het allemaal voor elkaar te krijgen. ‘Ik heb er veel energie in gestopt, maar heb er ook heel veel voor teruggekregen.’
Ouderbetrokkenheid
Hij is nu een jaar lang ambassadeur voor goed onderwijs in Rotterdam en omgeving. Zijn speerpunt is ouderbetrokkenheid. ‘Ouders hebben zoveel invloed, op de school, op de leerkracht en vooral ook op hun eigen kind, onze leerlingen. We moeten het echt samen met ze doen. Zij moeten de leerlingen thuis stimuleren en als school heb je ze hard nodig om te helpen.’ De Van Rijckevorselschool werkt met ‘De Gouden Weken’, naar een boek van psycholoog Boaz Bijleveld, waarin hij aandacht besteed aan groepsvorming en ouderbetrokkenheid. Carlo is enthousiast over deze aanpak. ‘De eerste weken van het nieuwe schooljaar houden we kennismakingsgesprekken met ouders en leerlingen waar we het met elkaar hebben over hoe we elkaar kunnen helpen en wat we voor elkaar kunnen betekenen. Ter voorbereiding op het gesprek stuur ik de ouders een mail waarin ik mezelf voorstel, aangeef wat er dit jaar gaat spelen en iets persoonlijks over hun zoon of dochter. Het is een hele goede start van het jaar.’ Over zijn ambassadeurschap kan Carlo nog niets concreets zeggen. ‘Misschien ga ik Pabo’s en scholen bezoeken of het gesprek aan met belangrijke personen voor het onderwijs in Rotterdam. In ieder geval wil ik de nadruk leggen op ouderbetrokkenheid.’