HOME
EDITIES
RUBRIEKEN
ARTIKELEN



Maak kennis met: Caroline Verschoor van De Bergse Zonnebloem en het (s)bao van BOOR

12 september 2022  |  tekst: Loes Koolhof  |  fotografie: Loes Koolhof

Op het moment van kennismaken met Caroline Verschoor breekt de zomervakantie bijna aan. Voor Caroline en haar collega’s op De Bergse Zonnebloem betekent dat drukte. Drukte om de laatste zaken van dit schooljaar af te ronden en de school netjes achter te laten voor een wekenlange zomersluiting. Caroline is naast intern begeleider ook onderzoeker en maakt even tijd voor ons. Ze vertelt over de school waarop ze werkt en het onderzoek wat ze doet. Natuurlijk zwijmelen weg ook nog even weg bij de vakantieplannen.

 

De Bergse Zonnebloem

De Bergse Zonnebloem is een openbare daltonschool gelegen in de wijk Hillegersberg-Schiebroek. Het schoolgebouw bestaat uit een combinatie van authentieke elementen zoals glas in lood ramen en nieuwe, moderne onderdelen. Deze mix geeft een fijne sfeer die volgens Caroline niet alleen in het gebouw zit. “We hechten als team veel waarde aan gezelligheid en hebben toffe teamuitjes. We werken knetterhard, maar we blijven elkaar helpen en openstaan voor elkaar.”

Zo’n vierhonderd leerlingen met diverse achtergronden bezoeken de daltonschool. Ze komen uit de directe omgeving en omliggende wijken. “We geven les aan een breed publiek” vertelt Caroline. “Onze leerlingen zijn op een positieve manier mondig. Ze kunnen hun zegje doen en voor zichzelf opkomen.”

 

Een leven lang leren

Caroline werkt sinds 2009 in het onderwijs. Daarvoor werkte ze in de afvalbranche en recruitment. Totdat ze zichzelf de vraag stelde: Wat wil ik doen en wat wil ik leren? Caroline is namelijk nooit uitgeleerd. “Een leven lang leren” vindt Caroline belangrijk. Om die reden startte ze in de avonduren met de pabo waarna ze aan de slag ging bij BOOR-school ’t Prisma. Na mooie jaren in Hoogvliet startte ze in 2013 als leerkracht op De Bergse Zonnebloem. Inmiddels werkt ze drie dagen per week als intern begeleider en een dag per week als primor. En wat ze die ene dag doet? Caroline legt het ons uit.

 

Onderzoek binnen de school

“Ik doe als primor onderzoek naar burgerschapsonderwijs. Een primor is een wetenschappelijk opgeleide leerkracht die theorie tot zich kan nemen en kan gebruiken. Gelijktijdig kan een primor zijn of haar onderzoeksvaardigheden verder ontwikkelen. Een primor gaat aan de slag met een onderzoeksvraag uit de praktijk. Het fijne van dit soort onderzoek op schoolniveau is dat het kennisontwikkeling binnen een school stimuleert. Dit schooljaar (21/22) is het praktijkonderzoek inclusief conclusies en volgend schooljaar (22/23) gaat het om de implementatie van middelen.”

 

Caroline heeft onderzocht op welke manier burgerschapsonderwijs op een duurzame en samenhangende manier ingezet kan worden op De Bergse Zonnebloem.” Ze kwam tot de conclusie dat de bouwstenen van het burgerschapsonderwijs met bijbehorende leerdoelen van curriculum.nu scholen mooie handvatten bieden om doelgericht aan de slag te gaan met burgerschap. En daarnaast biedt het koppelen van kinderboeken aan bouwstenen mooie ingangen om op een laagdrempelige en creatieve manier over het betreffende onderwerp te praten.


In schooljaar 22/23 implementeert Caroline onder andere een ouderbrief over burgerschapsonderwijs, een burgerschapsthema van de maand en burgerschapsnieuwsbrieven.
Dankzij Caroline en haar onderzoek heeft het burgerschapsonderwijs op De Bergse Zonnebloem een flinke boost gekregen. Burgerschap wordt steeds meer in het onderwijs geïntegreerd. Het onderzoek van a tot z heeft ze uitgewerkt in een poster die je hier kunt downloaden.

 

Geluk

Eén dag per week onderzoek doen vindt Caroline een flinke uitdaging, want “een dag is zo voorbij. De tijd vliegt. Je leest, denkt na, schrijft en legt het even naast je neer.” Om die reden heeft Caroline ook in de schoolvakanties en overige vrije uurtjes regelmatig aan haar onderzoek gewerkt om de vaart erin te houden. Toch neemt ze de extra uren werk voor lief want ze is ontzettend gelukkig dat ze de kans krijgt van haar leidinggevende en werkgever dat ze haar baan op deze manier in kan vullen.
En nog een geluk: na een jaar hard werken staat er ook een heerlijke vakantie op de planning. Caroline vertrekt met man en kind voor ruim vier weken naar bella Italia.

 

Een nieuw schooljaar

Inmiddels is de zonovergoten vakantie achter de rug en is Caroline fris aan de start van een nieuw schooljaar verschenen. Er wacht een nieuwe uitdaging op haar. Haar werk als intern begeleider legt ze voor dit moment naast zich neer. Caroline focust zich dit schooljaar volledig op burgerschap. Op De Bergse Zonnebloem is ze naast onderzoeker ook burgerschapscoördinator en daarnaast gaat ze voor twee dagen per week aan de slag als projectleider burgerschap in het (speciaal) basisonderwijs van BOOR. Hiermee kan ze de opgedane kennis en ervaring van het praktijkonderzoek op De Bergse Zonnebloem inzetten op andere BOOR-scholen. En daar plukken we allemaal de vruchten van!

REACTIES MAAK KENNIS MET: CAROLINE VERSCHOOR VAN DE BERGSE ZONNEBLOEM EN HET (S)BAO VAN BOOR

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

PLAATS EEN REACTIE




Plaatsen