HOME
EDITIES
RUBRIEKEN
ARTIKELEN



Leerlingen De Piloot ontwikkelen levend kunstwerk

17 juni 2016  |  tekst: Eline Verhagen

Drie groepen 8 van SO De Piloot Rotterdam doen een bijzonder kunstproject. Zij maakten het levend kunstwerk helemaal zelf en hadden de regie over hun eigen groepsperformance. Zo waren zij zélf échte kunstenaars! Eline Verhagen bedacht dit afstudeerproject voor haar opleiding aan de Willem De Kooning Academie. 

 

De lessenreeks bestond uit vier lessen met verschillende onderdelen. Zo werd er een eigen ‘tag' ontworpen, gediscussieerd over graffiti in de publieke ruimte: "Is dat kunst of vandalisme?" en aan action painting gedaan op twee doeken van elk ruim 10 meter. Uiteindelijk mochten de stoere groepen 8-ers zelf op dit doek met graffiti spuiten. De graffitiles vond plaats op het binnenplein van De Piloot waardoor andere leerlingen mee konden genieten van deze bijzondere actie. De prachtige doeken werden een levend kunstwerk toen de leerlingen samen moesten bepalen hoe ze hun kunstwerk lieten bewegen. Even waren zij regisseur en kunstenaar tegelijk!

 

“Dit lijkt wel een strandtent”. “Nee, een kleedhok”, hoorde je een andere leerling zeggen. “Wapper met je stok dan zijn we demonstranten”. De leerlingen waren bezig hun ideeën uit te voeren en het trok nieuwsgierige voorbijgangers, zelfs de politie kwam even kijken.


Aan het einde had Eline nog wat opdrachten in petto: maak met de twee doeken één grote cirkel  en maak één muur door het doek te spannen. Veel uitdaging maar vooral ook veel plezier!  Als afsluiting van de performance mochten de leerlingen in een optocht zigzaggend tussen de bomen door teruglopen naar het schoolplein. Er ontstond een heuse parade waar alle leerlingen trots aan meededen. De opdrachten waren niet altijd gemakkelijk maar alle leerlingen hebben dit kunstwerk tot het einde sámen neergezet. Op naar de middelbare school!

Tijdens het uitvoeren van de opdracht lette Eline vooral op of de kinderen plezier maakten en dit altijd in een veilige omgeving of onder de voorwaarde van een veilige omgeving. Daarnaast zorgde zij voor een heldere instructies waarbij er ruimte was voor niveauverschil. Door de leerlingen te laten experimenteren met het materiaal, te laten samenwerken, verantwoordelijkheid te geven en samen te reflecteren hebben ze gewerkt aan het ontwikkelen van hun eigen identiteit. Tegelijkertijd is dit een goede oefening om te leren omgaan met frustraties. Door buiten de schoolmuren te treden met dit project zijn de leerlingen buiten hun comfortzone gegaan. Deze elementen samen hebben bijgedragen om het zelfbewustzijn van de leerlingen te vergroten. 

REACTIES LEERLINGEN DE PILOOT ONTWIKKELEN LEVEND KUNSTWERK

Jacqueline Bos
17 juni 2016
Mooi gedaan Eline en groep 8! Succes op de middelbare school. En Eline hooo dat je geslaagd bent!
Marlieke
18 juni 2016
Prachtig neergezet! Een vernieuwend inzicht met de daarbij behorende uitdaging en wat een resultaat. Goed gedaan allemaal.
Hans Meijer
18 juni 2016
Een activiteit die een zeer positieve stimulans is voor onze leerlingen, geweldig goed!

PLAATS EEN REACTIE




Plaatsen