Drie groepen 8 van SO De Piloot Rotterdam doen een bijzonder kunstproject. Zij maakten het levend kunstwerk helemaal zelf en hadden de regie over hun eigen groepsperformance. Zo waren zij zélf échte kunstenaars! Eline Verhagen bedacht dit afstudeerproject voor haar opleiding aan de Willem De Kooning Academie.
De lessenreeks bestond uit vier lessen met verschillende onderdelen. Zo werd er een eigen ‘tag' ontworpen, gediscussieerd over graffiti in de publieke ruimte: "Is dat kunst of vandalisme?" en aan action painting gedaan op twee doeken van elk ruim 10 meter. Uiteindelijk mochten de stoere groepen 8-ers zelf op dit doek met graffiti spuiten. De graffitiles vond plaats op het binnenplein van De Piloot waardoor andere leerlingen mee konden genieten van deze bijzondere actie. De prachtige doeken werden een levend kunstwerk toen de leerlingen samen moesten bepalen hoe ze hun kunstwerk lieten bewegen. Even waren zij regisseur en kunstenaar tegelijk!
“Dit lijkt wel een strandtent”. “Nee, een kleedhok”, hoorde je een andere leerling zeggen. “Wapper met je stok dan zijn we demonstranten”. De leerlingen waren bezig hun ideeën uit te voeren en het trok nieuwsgierige voorbijgangers, zelfs de politie kwam even kijken.
Aan het einde had Eline nog wat opdrachten in petto: maak met de twee doeken één grote cirkel en maak één muur door het doek te spannen. Veel uitdaging maar vooral ook veel plezier! Als afsluiting van de performance mochten de leerlingen in een optocht zigzaggend tussen de bomen door teruglopen naar het schoolplein. Er ontstond een heuse parade waar alle leerlingen trots aan meededen. De opdrachten waren niet altijd gemakkelijk maar alle leerlingen hebben dit kunstwerk tot het einde sámen neergezet. Op naar de middelbare school!