Home
BOOR i-Magazine
Scholen
Intranet
HOME
EDITIES
RUBRIEKEN
ARTIKELEN



Een bruisende school voor echte doeners

Thorbecke Tattistraat: vmbo voor sport & dans

19 januari 2015  |  tekst: Irene Hemels

Alles draait om sport en dans op Thorbecke Tattistraat. Deze Topsport Talentschool trekt topsporters en dansers in spe uit de hele regio aan. Georginio Wijnaldum en Robin van Persie gingen vele leerlingen voor. Doel is het behalen van het vmbo-t diploma BK. De extra sport- en danslessen werken motiverend en verminderen zelfs gedragsproblemen. 

 

  

'Bij ons is er altijd reuring'

Jaco Molendijk, locatiedirecteur
'Op onze highschools krijgen de leerlingen vier uur extra sport of zes uur extra dans per week, naast de gewone vier uur gymlessen. In onze sportklas leer je met veel verschillende sporten kennismaken. Daarnaast werken we nauw samen met diverse sportbonden, zoals de voetbalbond en de tennisbond. Erkend door de bond kunnen talenten de topsportstatus krijgen. Erkende talenten worden begeleid door topsport-studiebegeleiders. Zij stemmen roosters van het onderwijs en sport op elkaar af. Zo kun je binnen onze Topsport Talentschool opleiding en training optimaal combineren. Twintig jaar geleden al zijn we begonnen met de samenwerking met Feyenoord. Maar ook jongeren die trainen bij andere voetbalclubs of voor andere sporten komen naar ons. Jonge voetbaltalenten van de highschool Voetbal sluiten het vmbo af met een diploma voor jeugdtrainer. Jordy Clasie, Bruno Martins Indi, Robin van Persie en Georginio Wijnaldum hebben hier allemaal rondgelopen.

 

Je zou bijna denken dat sport en dans het doel is hier. Het blijft echter een middel: het behalen van het vmbo- diploma staat voorop. We willen dat jongeren excelleren, zichzelf onderscheiden en profileren. Dat doen ze door de sport of de dans. De discipline die ze daarbij aan de dag leggen is heel groot. Diezelfde discipline verwachten we ook bij wiskunde en Nederlands. We zijn realistisch en zien ook wel dat dit laatste natuurlijk een stuk moeilijker is.

 

Onze leerlingen zijn heel competitief. Ze willen de beste zijn in hun specialisme. Wij willen dat ze de transfer maken naar de zaakvakken als wiskunde en Nederlands en daar ook hun wilskracht tonen. Sport en dans is een fantastisch middel om de kinderen goed gemotiveerd te houden, hen een gevoel van eigenwaarde te geven en met een diploma de deur uit te laten gaan. Ondertussen is er hier altijd reuring, er wordt gedanst in de gangen en een balletje getrapt buiten. Dat maakt het werken hier zo ontzettend leuk.'

 

Franklin (13): “We willen allemaal hetzelfde en kunnen het goed met elkaar vinden. We werken veel en goed met elkaar samen. Dat vind ik leuk.”

 

'Stilzitten kunnen ze niet'

Poldi van den Wildenberg, docente kunst en cultuur en afdelingsleider leerjaar 2

'Je moet een beetje gek zijn in je hoofd als je hier wilt werken. Je moet ook echt niet raar staan te kijken wat er kan gebeuren met deze beweeglijke sporters en dansers. Elke dag en elke seconde is anders. Je weet nooit wat er gebeurt in de hoofden van deze kinderen. Omdat we vmbo basis, kader met en zonder leerwegondersteunend onderwijs bieden hebben we toch relatief veel zorgleerlingen. Laten we wel wezen, dit zijn niet de makkelijkste. En dan zijn het ook nog allemaal dansers en sporters, die kunnen echt niet stilzitten. Daarop moet je je lessen aanpassen. Rust, orde en regelmaat zijn belangrijk. Bij binnenkomst geeft iedereen de docent een hand. Dan kun je zien in de poppetjes van de ogen hoe iemand ervoor staat. Dat persoonlijke contact werkt prettig, geeft de jongeren ook veiligheid.

 

In de vijftien jaar dat ik hier werk heb ik veel zien veranderen. De opleiding staat nu als een huis en is een stuk professioneler geworden. Vroeger werd iedereen die dat wilde toegelaten. We zijn strenger geworden in ons aannamebeleid en hebben een goed beeld van wat we jongeren kunnen bieden. Kinderen moeten sport- of dansminded zijn en laten zien dat ze gemotiveerd zijn. En om tot een van de topsport highschools te worden toegelaten moet je door de sportbond als talent worden aangemerkt. Wij zeggen nu heel duidelijk: we kunnen je niet het talent geven en aanleren, maar wel de ruimte geven om je talent te ontwikkelen. We hebben hard gewerkt aan de kwaliteit van ons onderwijs en dat zien we terug in de resultaten en in ouders die tevreden zijn.

 

Collega’s zijn trots om hier te kunnen werken en hebben allemaal iets met sport of dans. Een mentor vraagt regelmatig aan zijn leerlingen hoe de wedstrijd is geweest die in het weekend is gespeeld en gaat zelf ook met plezier naar bijvoorbeeld een wedstrijd van Feyenoord toe. Als het kan loop ik de vijf kilometer mee die wordt georganiseerd door school. Je merkt aan de kinderen dat ze het tof vinden om de strijd met jou aan te gaan. Want een ding is zeker: het zijn wel allemaal strebers!'

 

Carlos (12): “Ik leer hier veel nieuwe sporten die ik anders niet had gekend. Misschien ontdek ik wel iets wat ik leuker vind dan voetbal!” 

 

'Het fanatisme spat ervan af'

Karin Stuijfzand, docente Nederlands en coördinator Highschool Dans

'Je hoeft geen topdanser te zijn om je bij ons aan te melden. Je moet het vooral leuk vinden. Er wordt hoofdzakelijk gekeken naar inzet, motivatie en ritmegevoel. De meeste kinderen hebben wel iets met dansen buiten schooltijd. Dat is hier ook zo geweldig. Al die jongeren die stralen! In de gangen, in de aula, er gebeurt hier zoveel… kinderen zijn altijd wel aan het bewegen, danspasjes leren, elkaar iets nieuws voordoen. We hebben een bruisende school en onze leerlingen zijn echte doeners, spontaan en recht door zee.

 

Het schoolleven van onze leerlingen kent veel hoogtepunten. Neem de sporttoernooien, talentenavonden en dansvoorstellingen. De jaarlijkse dansvoorstelling in Theater Zuidplein en vanavond voor de tweede achtereenvolgende avond de Dinnershow hier in de aula zijn een belevenis op zich. Daar leven onze leerlingen naar toe. Op het podium staan ze te stralen. Met elkaar optreden is ook fantastisch voor de groepsvorming. Ze zijn allemaal afhankelijk van elkaar en realiseren zich dat ook. Dat geldt ook voor hun gedrag. Als jouw gedrag raar is kom je in conflict met de groep. Dansen is wat hen bindt.

 

Ik heb een leerlinge die inmiddels in het examenjaar zit en de eerste jaren in de klas zo anders, zo negatief was dan wanneer ze aan het dansen was. We hebben heel wat te stellen gehad met haar, maar ze heeft geleerd haar talent als leider ook positief in te zetten buiten het dansen om. Gedragsproblemen nemen af doordat kinderen op hun talenten worden aangesproken. Kijken naar wat je kunt en wat je met elkaar neerzet, daarmee ontdekken kinderen hun talenten en krijgen ze een stukje zelfvertrouwen mee.'

Thorbecke Tattistraat


Onderwijssoort
Vmbo basis, kader met en zonder lwoo


Concept
Vmbo voor sport & dans
Talentherkenning en talentontwikkeling staan centraal


Jaar van oprichting
1865

 

Wijk
Prins Alexander

 

Adres

Tattistraat 13, Rotterdam

 

Aantal leerlingen

511

 

Aantal medewerkers

73

 

Slagingspercentage
95%, zowel basis als kader

 

Website

www.tvo-rotterdam.nl/locatie_tattistraat 

REACTIES EEN BRUISENDE SCHOOL VOOR ECHTE DOENERS

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

PLAATS EEN REACTIE




Plaatsen