HOME
EDITIES
RUBRIEKEN
ARTIKELEN



Escaperoom met open deuren

26 februari 2019  |  tekst: Nanda van Heteren in opdracht van De Botlek, Dorieke Hammink  |  fotografie: Privé

Ieder jaar stappen ruim 6000 kinderen in Rotterdam over van het basis- naar het voortgezet onderwijs. Zij oriënteren zich al vanaf september via open dagen en open lessen op diverse scholen. Een spannende tijd voor de nieuwe leerlingen én voor de ontvangende scholen. Hoe laat je de aankomende brugklassers zo goed mogelijk kennis maken met je school? Om er een escaperoom voor in te richten, zoals Einstein Lyceum deed dit jaar, is een wel heel bijzondere manier. “Maar bij ons gaat de deur niet op slot hoor” aldus de initiatiefnemers.


Het Einstein Lyceum in Hoogvliet was woensdag 23 en donderdag 24 januari tijdens hun open dagen het toneel van een zelfgemaakte escaperoom. Hoewel de deur voor de deelnemers te allen tijde open kon, draaide het in het spel om in een half uur een antivirus te vinden in het nagebootste lab.


“Een escaperoom is een manier om aankomende leerlingen enthousiast te maken voor onze school, maar ook voor het bèta-onderwijs”, aldus de organiserende docenten. Rineke Stolk-Hoogerwerf (docente wiskunde) en Annette ten Wolde (docente natuur- en scheikunde) hielden zich bezig met de voorbereidingen. Om ideeën op te doen speelden zij eerst het bordspel Escaperoom, om vervolgens met een leuk onderwerp aan de slag te gaan. “Daarna hebben we elementen van het spel aangepast om het op grotere schaal te kunnen uitvoeren en wat eigen puzzels bedacht.”


Zo echt mogelijk

“Bij het maken van een escaperoom is het best moeilijk om de puzzels moeilijk genoeg, maar ook gemakkelijk genoeg te houden zodat je als leerling de puzzels op kunt lossen. Ook de indeling van het lokaal is belangrijk. Je moet het wel zo echt mogelijk laten lijken. Tussen de speeltijden door is er een kwartier om alles weer klaar te zetten. Dit betekent dat je ook rekening moet houden met de hoeveelheid spullen die verplaatst kunnen worden, omdat je alles weer recht moet zetten.”


Verhaal

Bezoekers namen plaats in een nagebootst lab. Zij kregen de volgende introductie: “Er vinden hier vele experimenten plaats. Sommige onschuldige, maar ook levensgevaarlijke experimenten. Wanneer jullie je schooldag beginnen zien jullie dat het lab rommelig is achtergelaten. Ook zien jullie dat er een vloeistof gelekt heeft. Deze vloeistof is levensgevaarlijk! Er moet een antivirus gevonden worden. de docent van het lab is er niet, maar jullie hebben hem ooit iets horen zeggen over een kluis met een antivirus. Het is aan jullie om binnen dertig minuten de code van de kluis te vinden. Maar bij ons gaat de deur niet echt op slot. Iedereen kan altijd het lokaal verlaten, mocht dit nodig zijn.”


Tijdens de open dagen is er altijd nog veel meer te doen op het Einstein Lyceum. Zo laat ieder vak in een lokaal zien wat er tijdens de lessen te doen is en staat het personeel iedereen te woord die vragen heeft over de school. “Ook zijn er sportactiviteiten, geeft de dansklas een dansoptreden, worden er proefjes gedaan in het science lab en geven verschillende muziekleerlingen korte optredens.”

 

 

Einstein krijgt waardering goed van Onderwijsinspectie
Ander leuk nieuws van Einstein Lyceum: de school kreeg op 20 februari te horen dat zij de waardering ‘goed’ krijgt van de Inspectie. Dit is een nieuwe waardering in het aangepaste Inspectiekader. Scholen die als voldoende zijn beoordeeld, kunnen deze extra waardering krijgen die alleen wordt toegekend als een school naast de wettelijke basiskwaliteit nog eigen ambities heeft die ze overtuigend waarmaakt.
Directeur Mirjam Berkhout vertelt dat ze ‘megatrots’ is op dit resultaat. “De Inspectie gaf aan dat er de afgelopen jaren echt een knappe prestatie is neergezet. Er staat nu een school waar de opbrengsten en resultaten goed zijn, waarin sprake is van een kwaliteitscultuur en het team echt aan het ‘roer’ staat om collectief te werken aan resultaat en verbetering. De Inspectie ziet dat het team met elkaar extra kwaliteit wil aanbrengen en dat er letterlijk sprake is van een ‘open deuren’ beleid. We zijn transparant en deze manier van werken is gemeengoed geworden in de school.”

REACTIES ESCAPEROOM MET OPEN DEUREN

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

PLAATS EEN REACTIE




Plaatsen