HOME
EDITIES
RUBRIEKEN
ARTIKELEN



De onschatbare waarde van onze primoren

25 september 2023  |  tekst: Mariëlle Broekhuizen

Het werkplezier vergroten, jezelf ontwikkelen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren? Het klinkt als de ideale combinatie. En dat is exact wat de deelnemers aan het BOOR-primorenprogramma doen. Een primor doet namelijk een dag in de week praktijkgericht onderzoek in de eigen school met het doel de basisvaardigheden taal of rekenen te verbeteren.


Als werkgever stimuleert BOOR medewerkers om zich te ontwikkelen. Een van de mogelijkheden daarvoor is het primorschap. Een ontwikkelkans waar wetenschap en de praktijk samenkomen. Dit betekent dat er, vaak naast het werk als leerkracht, ruimte is voor een praktijkonderzoek. Dit schooljaar zetten maar liefst 14 BOOR collega’s zich in als primor. Het onderwerp van hun onderzoek kiezen ze zelf. Zolang er maar een link is met taal of rekenen.


Het werkt!

De motivatie om primoraten op te zetten is simpel: het werkt! Dit is het derde schooljaar dat BOOR werkt met primoren. Academische leerkrachten werven, aan de organisatie binden en hun expertise optimaal benutten. Zeker met het huidige lerarentekort is dat heel belangrijk. Daarnaast draagt het bij aan meer kennisgedreven werken en vergroot het de onderwijskwaliteit van een school. De primor gaat namelijk samen met (een deel van) het schoolteam aan de slag met de onderzoeksvraag. Zij ontwikkelen vervolgens een product of proces gebaseerd op de recente inzichten.

 

Investering

Een primoraat is een investering voor alle betrokkenen: de school, de medewerker en de begeleiders. Echter is dat voor BOOR ondergeschikt aan de meerwaarde die het oplevert. Tot nu is de ervaring zo positief dat de interesse voor het primorschap groeit. Zowel binnen als buiten BOOR: ook andere onderwijsorganisaties overwegen te starten met een primorenprogramma. Een goede ontwikkeling, want samen kom je verder. Het streven is om langdurige samenwerkingen aan te gaan met onder andere hogescholen, universiteiten en de Beroepsvereniging Academische Basisschoolleerkrachten (BAB).


Begeleiding

Hoe ziet het programma eruit? Alle kandidaten krijgen coaching van een individuele begeleider. Daarnaast zijn er vijf plenaire bijeenkomsten waar alle primoren met elkaar sparren over hun onderzoek en nieuwe inzichten krijgen van experts op het gebied van taal en rekenen. Saskia van het team onderwijskwaliteit van BOOR begeleidt twee primoren en coördineert het programma als onderdeel van de onderzoeksagenda*. Saskia: “We komen eens in de vier weken bij elkaar om de onderzoekscyclus te bespreken, te horen hoe het gaat en feedback te geven op tussenproducten, zoals het onderzoeksplan. Ook maak ik waar mogelijk de verbinding met andere scholen en probeer ik de primoren te koppelen aan mensen uit mijn eigen netwerk, bijvoorbeeld van de hogeschool en de universiteit.”


Geen harde voorwaarde

Hoewel het een pré is dat primoren wetenschappelijk zijn geschoold, is dat bij BOOR geen harde eis. Dit jaar zijn enkele primoren aangesteld die geen academische achtergrond hebben. Het belangrijkste is dat zij gemotiveerd zijn, over natuurlijk leiderschap beschikken en een onderzoekende houding hebben.

 

Heb je interesse of wil je meer weten? Neem dan gerust op met Saskia via saskia.klomps@stichtingboor.nl

 

 

*Met de onderzoeksagenda geeft BOOR vorm aan een kenniscultuur, waarin kennis wordt benut én wordt gecreëerd. Evidence-informed werken op scholen is hierbij vanzelfsprekend, kennis is toegankelijk en wordt benut om de praktijk verder te ontwikkelen.

Synthia Inge
Lucy Dekkers

In de praktijk


Synthia Inge, de Blijvliet
Synthia Inge is leerkracht bovenbouw op basisschool de Blijvliet en doet daarnaast als primor onderzoek naar rekenen. “Ik signaleer dat onze leerlingen meer moeite hebben met rekenen dan met taal. Op scholen met een vergelijkbare populatie is dat andersom. Door een lager taalniveau worden rekensommen niet goed begrepen. Maar dat lijkt bij ons op school dus niet het geval. Een duidelijke reden voor de hindernissen rond rekenen kunnen we nog niet achterhalen. Daarom ga ik onderzoek doen naar dit onderwerp. In mijn eerste jaar als primor wil ik mij focussen op het achterhalen van de oorzaak of oorzaken. Daarna hoop ik verder onderzoek te doen naar de aanpak. Mijn tip voor iedereen die het primoraat overweegt: Pak die kans! Ik hou van lesgeven maar daag mezelf ook graag uit om nieuwe dingen te ontdekken. Dit is een unieke mogelijkheid om bij te dragen aan de kwaliteit van jouw school.”

 

 

Lucy Dekkers, de Piloot
Lucy Dekkers is logopedist op De Piloot. De Piloot is een cluster 4-school in het speciaal onderwijs. Op cluster 4-scholen zitten leerlingen met onderwijsbelemmeringen als gevolg van gedragsproblematiek zoals angst of autisme. “Ik doe onderzoek naar taal en dan specifiek naar de mondelinge taal. De problematiek van onze leerlingen heeft vaak invloed op hun taalontwikkeling. Met mijn studie hoop ik een bijdrage te leveren aan de zelfredzaamheid van deze groep. Dat zie ik nu voor me als een soort raamwerk voor leerkrachten dat zij kunnen raadplegen om leerlingen te helpen. Maar ik ben net gestart en nog bezig met het formuleren van mijn onderzoeksvraag, dus misschien loop ik nu te hard van stapel. Ik hoop in ieder geval dat het resultaat van mijn onderzoek toe te passen is in de praktijk en de kwaliteit van ons onderwijs verbetert.”

 

Nieuwsgierig naar meer? Lees dan ook dit artikel met Caroline Verschoor waarin Caroline uitleg geeft over het onderzoek dat zij in schooljaar 2021/2022 uitvoerde op De Bergse Zonnebloem. 

REACTIES DE ONSCHATBARE WAARDE VAN ONZE PRIMOREN

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

PLAATS EEN REACTIE




Plaatsen