Het werkplezier vergroten, jezelf ontwikkelen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren? Het klinkt als de ideale combinatie. En dat is exact wat de deelnemers aan het BOOR-primorenprogramma doen. Een primor doet namelijk een dag in de week praktijkgericht onderzoek in de eigen school met het doel de basisvaardigheden taal of rekenen te verbeteren.
Als werkgever stimuleert BOOR medewerkers om zich te ontwikkelen. Een van de mogelijkheden daarvoor is het primorschap. Een ontwikkelkans waar wetenschap en de praktijk samenkomen. Dit betekent dat er, vaak naast het werk als leerkracht, ruimte is voor een praktijkonderzoek. Dit schooljaar zetten maar liefst 14 BOOR collega’s zich in als primor. Het onderwerp van hun onderzoek kiezen ze zelf. Zolang er maar een link is met taal of rekenen.
Het werkt!
De motivatie om primoraten op te zetten is simpel: het werkt! Dit is het derde schooljaar dat BOOR werkt met primoren. Academische leerkrachten werven, aan de organisatie binden en hun expertise optimaal benutten. Zeker met het huidige lerarentekort is dat heel belangrijk. Daarnaast draagt het bij aan meer kennisgedreven werken en vergroot het de onderwijskwaliteit van een school. De primor gaat namelijk samen met (een deel van) het schoolteam aan de slag met de onderzoeksvraag. Zij ontwikkelen vervolgens een product of proces gebaseerd op de recente inzichten.
Investering
Een primoraat is een investering voor alle betrokkenen: de school, de medewerker en de begeleiders. Echter is dat voor BOOR ondergeschikt aan de meerwaarde die het oplevert. Tot nu is de ervaring zo positief dat de interesse voor het primorschap groeit. Zowel binnen als buiten BOOR: ook andere onderwijsorganisaties overwegen te starten met een primorenprogramma. Een goede ontwikkeling, want samen kom je verder. Het streven is om langdurige samenwerkingen aan te gaan met onder andere hogescholen, universiteiten en de Beroepsvereniging Academische Basisschoolleerkrachten (BAB).
Begeleiding
Hoe ziet het programma eruit? Alle kandidaten krijgen coaching van een individuele begeleider. Daarnaast zijn er vijf plenaire bijeenkomsten waar alle primoren met elkaar sparren over hun onderzoek en nieuwe inzichten krijgen van experts op het gebied van taal en rekenen. Saskia van het team onderwijskwaliteit van BOOR begeleidt twee primoren en coördineert het programma als onderdeel van de onderzoeksagenda*. Saskia: “We komen eens in de vier weken bij elkaar om de onderzoekscyclus te bespreken, te horen hoe het gaat en feedback te geven op tussenproducten, zoals het onderzoeksplan. Ook maak ik waar mogelijk de verbinding met andere scholen en probeer ik de primoren te koppelen aan mensen uit mijn eigen netwerk, bijvoorbeeld van de hogeschool en de universiteit.”
Geen harde voorwaarde
Hoewel het een pré is dat primoren wetenschappelijk zijn geschoold, is dat bij BOOR geen harde eis. Dit jaar zijn enkele primoren aangesteld die geen academische achtergrond hebben. Het belangrijkste is dat zij gemotiveerd zijn, over natuurlijk leiderschap beschikken en een onderzoekende houding hebben.
Heb je interesse of wil je meer weten? Neem dan gerust op met Saskia via saskia.klomps@stichtingboor.nl
*Met de onderzoeksagenda geeft BOOR vorm aan een kenniscultuur, waarin kennis wordt benut én wordt gecreëerd. Evidence-informed werken op scholen is hierbij vanzelfsprekend, kennis is toegankelijk en wordt benut om de praktijk verder te ontwikkelen.