HOME
EDITIES
RUBRIEKEN
ARTIKELEN



“Solliciteren begint bij geloven in jezelf”

Sollicitatietrainingen voor leerlingen in het speciaal onderwijs

16 april 2024  |  tekst: Sanne van der Most  |  fotografie: Sanne van der Most

Solliciteren is voor iedereen spannend. Ook als je op het voortgezet speciaal (vso)- of praktijkonderwijs zit. Hoe stel je een CV op, hoe bereid je je voor en hoe zorg je dat je tijdens het gesprek goed uit de verf komt? Om goed beslagen ten ijs te komen, krijgen leerlingen van de Job Academie sollicitatietraining met onze eigen recruiters.


“Een sollicitatiegesprek zou eigenlijk moeten aanvoelen als een normaal gesprek, vrij van spanning”, zegt Eileen Colwell, recruiter voor het speciaal onderwijs bij Stichting BOOR. “Maar zeker voor nieuwkomers op de arbeidsmarkt is dit niet vanzelfsprekend. Leerlingen in het speciaal onderwijs vinden dit vaak extra spannend omdat zij net wat extra meebrengen naar een gesprek: zoals een beperking, langdurige ziekte of gedragsprobleem. Maar ook deze leerlingen hebben een prachtig diploma op zak en zoeken naar een organisatie die bij hen past. Met het oefenen van sollicitatiegesprekken in een professionele setting zien we waar leerlingen vastlopen. Sommigen bevriezen bij het ontmoeten van een nieuwe persoon, terwijl anderen juist overenthousiast reageren en soms volledig van het onderwerp afdwalen. Op deze manier kunnen we ze tips op maat meegeven naar een gesprek.”

Begeleiden naar werk

Gerbry Dam, docent bij de BOOR Job Academie, merkt dat ook. “Bij ons zitten leerlingen uit het laatste jaar van het vso of praktijkonderwijs, die nog wat vlieguren moeten maken voor ze de werkvloer op kunnen. Op de Job Academie lopen ze een jaar lang 5 dagen in de week stage. Dit doen zij bij een van de aangesloten instellingen; een school, een ziekenhuis en een verzorgingshuis. Daar draaien ze mee op de werkvloer en krijgen ze ondersteuning van een buddy. Vanuit de Job Academie geven wij de leerlingen les in werknemersvaardigheden en wat belangrijk is op de werkvloer. Uiteindelijk begeleiden we ze naar werk. Solliciteren is daar een onderdeel van. Op dat vlak konden de leerlingen extra ondersteuning gebruiken. De samenwerking met BOOR helpt daarbij.”


Een veilige en fictieve omgeving

In samenwerking is een plan bedacht waardoor de leerlingen van de Job Academie kunnen oefenen met solliciteren. Zoals het lezen van vacatures, het opstellen van een CV, het schrijven van een motivatiebrief en het reageren op vacatures voordat de reactietermijn verstrijkt. “Het doel van de sollicitatiegesprekken is om de leerlingen in een veilige en “fictieve” omgeving te trainen licht Eileen toe. “Tijdens de training bereiden ze zich voor op een elevator pitch; een korte introductie, waarin ze zichzelf voorstellen aan een onbekende. Daarnaast leren ze hoe ze een gesprek moeten voeren en hoe ze hun sterke en zwakkere punten kunnen definiëren en benoemen.


Tips and tricks

De recruiters van BOOR geven tips en positieve feedback over hun presentatie, de eerste indruk, oogcontact en andere aspecten voor toekomstige gesprekken.” En dat is een succes. “Vooral het in gesprek gaan met echte recruiters is een goede zet”, vindt Gerbry. “Onbekende personen die de leerlingen niet eerder hebben ontmoet. Dat is extra spannend maar zo gaat het in de echte wereld natuurlijk ook. Alleen nu gebeurt het nog binnen de veiligheid van de Job Academie. Dat is fijn want voor deze doelgroep is er een extra drempel. Ofwel door hun intelligentieniveau of door andere problematieken zoals autisme waardoor ze kunnen bevriezen of het spannend vinden om iemand aan te kijken.”


Digitale competenties

Dankzij de training ontwikkelen de leerlingen hun communicatieve vaardigheden, bouwen ze zelfvertrouwen op, leren ze op zichzelf reflecteren en krijgen ze inzicht in de arbeidsmarkt en wat werkgevers van ze kunnen verwachten. Maar er is meer. “Veel contacten zijn tegenwoordig online”, gaat Colwell verder. “Dat heeft voordelen. Zo is informatie over werkgevers toegankelijk en laagdrempelig en vacatures zijn vaak op sociale media te vinden. Voor leerlingen vanuit het speciaal onderwijs kan dit echter ook in hun nadeel werken. Sommigen hebben moeite met digitale vaardigheden. Dus ook daar wordt in de sollicitatietraining aandacht aan besteed.”


Geloven in jezelf

“Leerlingen van de Job Academie worden gekoppeld aan een werkplek. Helaas liggen de banen niet voor het oprapen.”, merkt Eileen op. “De Job Academie is een fantastisch initiatief. Het biedt de leerlingen een waardevolle kans op hun pad naar succes. We helpen deze jonge talenten graag bij hun professionele ontwikkeling. Sollicitatietraining is daarbij een belangrijk instrument. En iets wat iedereen kan leren; een vaardigheid die je met de juiste mindset en training kunt ontwikkelen. En dat begint bij geloven in jezelf en de moed om de eerste stap te zetten. En daar helpen wij ze bij.”

Oefenen met een sollicitatiegesprek
Eileen Colwell - recruiter in het speciaal onderwijs
Gerbry Dam - docent bij de BOOR Job Academie

REACTIES “SOLLICITEREN BEGINT BIJ GELOVEN IN JEZELF”

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

PLAATS EEN REACTIE




Plaatsen