HOME
EDITIES
RUBRIEKEN
ARTIKELEN



Onderwijs op afstand, gewoon vanuit de klas

Biologiedocent Roger van Nassau: ‘Ik hoop ze zo lang mogelijk live te kunnen doceren'

20 oktober 2020  |  tekst: Sanne van der Most  |  fotografie: Sanne van der Most

Teams aan, oortjes in en in zijn hand een elektronische pen waarmee aantekeningen maakt op het digibord. Het vergde even wat aanpassingen maar inmiddels wil biologiedocent Roger van Nassau van Thorbecke Prinsenlaan niet anders. Zijn doel: zorgen dat leerlingen zo lang mogelijk zijn lessen kunnen volgen. Niet in vooraf opgenomen instructiefilmpjes maar gewoon live vanuit de klas. Ook al zit je op dat moment thuis in quarantaine. De hele locatie doet inmiddels mee.

 

De biologieles van 5 havo wordt vandaag gevolgd door vijftien leerlingen. Acht vanuit het klaslokaal en zeven thuis vanachter hun eigen scherm. ‘In het begin was het wel even wennen, werd er gegrinnikt en voelde het wat ongemakkelijk’, vertelt Van Nassau. ‘Na een weekje vonden de leerlingen het de gewoonste zaak van de wereld dat hun docent via een oortje communiceert met klasgenoten die er niet bij zijn. Veel van hen dragen zelf de hele dag door Air Pods, behalve in de lokalen natuurlijk. Dus ook dat was vrij snel heel normaal. Hopelijk blijven we hier nog heel lang mee doorgaan. Ook na Corona. Want het werkt prima.’

 

In de chat
‘Ik sta gewoon voor de klas en geef mijn reguliere les aan de leerlingen die er wél zijn en via Teams’, licht Van Nassau toe. ‘Tegelijkertijd kan ik door de oortjes de thuiszittende leerlingen horen en kunnen zij mij vragen stellen. Die beantwoord ik direct als ik denk dat de hele klas er wat aan heeft. Maar ik vraag leerlingen soms ook hun vraag even in de chat te stellen zodat ik ze kan antwoorden als ik even een moment tussendoor heb. Met de digipen schrijf ik alles op het bord. De thuiszittende leerlingen kunnen het zo ook real time op hun eigen beeldscherm thuis volgen. Tegelijkertijd neem ik de les op zodat leerlingen die er op dat moment om wat voor reden niet bij konden zijn, het later kunnen terugkijken. En dat komt op onze school nog al eens voor want er zitten hier aardig wat topsporters en dansers. Die kunnen nu eenmaal niet alle lessen in de klas volgen en dan is dit een perfect alternatief.’ Ook leerlingen die willen oefenen voor een toets of een bepaald onderdeel niet begrepen, kunnen altijd terugkijken. Van Nassau: ‘Zo loopt niemand achterstand op.’

 

Echte interactie
Sheetal Orie (18 jaar, 5 vwo) kan erover meepraten. ‘Ik had last van een allergische reactie waardoor het eventjes niet zo goed ging. Een week lang kon ik niet naar school en moest ik online live-lessen volgen. Natuurlijk zit ik liever echt in de klas. Dat is veel gezelliger en dan kan ik me beter focussen op de stof. Maar nu dat even niet ging en dan is dit een prettige manier om toch live de les te volgen en de stof bij te houden. Alle leerlingen waren op hetzelfde moment online of natuurlijk gewoon in de klas aanwezig en daardoor voelde het toch als een echte les. De sfeer is ook anders dan bij de gewone vooraf opgenomen online lessen. Er is echte interactie. Meneer Van Nassau kan via Teams onze gezichten zien. Hij merkt het meteen als we iets niet snappen en dan legt hij het nog een keer uit. Zo zijn er toch wel echt bij. Doordat de lessen worden opgenomen, kun je later altijd nog een keer terugkijken en ook dat vind ik echt heel handig en daar heb ik al een paar keer gebruik van gemaakt.’

 

Multitasken
Hoewel de nieuwe manier van lesgeven zeker in het begin best wel wat vraagt van docenten, is Van Nassau ervan overtuigd dat iedereen het zo onder de knie heeft. Om collega’s op weg te helpen, maakte hij een tutorial over het lesgeven in deze nieuwe situatie en hoe je er het best mee om kunt gaan. ‘Natuurlijk is het even schakelen en je moet wel een beetje kunnen multitasken. Je geeft les aan de klas voor je maar je hebt tegelijkertijd te maken met een groepje dat thuis zit en dat óók vragen stelt. Dat vergt wel even wat organisatie. De eerste week moest het er allemaal nog even in slijten. Maar inmiddels ben ik er handiger in geworden en weet ik mijn tijd beter te verdelen. Dan leg ik even klassikaal iets uit en daarna kijk ik even in de chat of er vragen zijn en die beantwoord ik dan individueel.’ En de leerlingen, die zijn er hartstikke blij mee. Van Nassau: ‘Als ik een keer een foutje maak, dan vergeven ze me dat meteen. Zij snappen ook wel dat het mensenwerk blijft en ze zijn al lang blij dat ze op deze manier les krijgen en niet via van te voren opgenomen filmpjes waarbij er geen live contact met de docent is.’ Met de privacy zit het overigens ook wel goed. ‘Het gaat alleen om audio en de docenten komen niet in beeld’, merkt Van Nassau op. ‘Docenten slaan hun lessen veilig op in hun eigen account, bepalen zelf hoe lang ze daar blijven en wie toegang krijgt.’

 

De magie van het onderwijs
Ook locatiedirecteur Frank Vijg is erg enthousiast. ‘De magie van het onderwijs zit hem in het echte lesgeven en het samen zijn. Uiteindelijk is live les natuurlijk altijd te verkiezen boven online. Je vak is toch voor de klas staan, vis á vis met leerlingen. Je hoopt dat ze je vak en de stof leuk vinden maar de praktijk is gewoon zo dat ze het ook een beetje voor jou doen. Als ze je alleen in een online filmpje zien, is die band een stuk minder hecht. Daarom ben ik zo enthousiast over dit idee. Want er zitten nog steeds leerlingen in de klas. Al zit een deel van hen thuis; ze zijn er wel écht bij. En dat is een enorm verschil ten opzichte van het onderwijs tijdens de eerste coronagolf. Het gebeurt in de klas, dáár is echt les en iedereen is er bij.’ Natuurlijk heeft ook Van Nassau ze het liefst in de klas. ‘De meeste leerlingen werken inderdaad graag vanuit de relatie met de leraar. Die band is heel belangrijk en dat zal ook altijd zo blijven. Maar het is even niet anders. En dat is dit een goed alternatief.’

REACTIES ONDERWIJS OP AFSTAND, GEWOON VANUIT DE KLAS

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

PLAATS EEN REACTIE




Plaatsen