Karin Wijntjes werkt als vakleerkracht bewegingsonderwijs op Openbare Mytylschool De Brug. Met haar Insta “gymjuf_karin” stimuleert ze gymdocenten in het speciaal én het regulier onderwijs. “Veel kinderen met een lichamelijke beperking kunnen niet meedoen aan de gymles en haken af. Ik wil graag laten zien wat allemaal wél kan, ook al heb je een handicap”.
Al 34 jaar werkt Karin Wijntjes in het onderwijs, waaronder inmiddels al een hele tijd als gymjuf. Sinds ambulante begeleiding is wegbezuinigd, is ze de vaste vakleerkracht bewegingsonderwijs op Openbare Mytylschool De Brug. “Bewegen is belangrijk”, merkt ze op. “Voor ieder kind en zeker ook voor deze kinderen. Hier op school hebben ze allemaal een lichamelijke beperking. Bij sommige kinderen zie je dat direct; die zitten in een rolstoel of ze hebben moeite met lopen. Bij anderen valt het minder op. Dan is er bijvoorbeeld iets mis met de fijne motoriek en kunnen ze lastig schrijven en hebben ze problemen met veel praktische dingen. Er zitten hier op school ook kinderen met een meervoudige handicap. Die zijn naast lichamelijk beperkt ook cognitief zwakker. Een groot voordeel van onze school is dat alle therapie ook hier onder schooltijd plaatsvindt. Dus naast de gymles krijgen ze hier ook logotherapie, ergotherapie en fysiotherapie. We hebben psychologen en artsen en ook Revalidatiecentrum Rijndam zit in het gebouw.”
Bedden in de gymzaal
“Ons doel is dat alle kinderen meekunnen doen aan het bewegingsonderwijs”, vertelt Karin verder. “Wat je beperking ook is. En daar gaan we ver in hoor. Tot bedden in de gymzaal aan toe. Een simpele aanpassing is vaak een wereld van verschil. Waardoor een kind kan meedoen, in plaats van op de bank zitten.” Alle kinderen vinden het superleuk om te komen gymmen, zo zie je tijdens een lesje van juf Karin. Klimrekken, schommel, hockey; het kan allemaal. Maar wel met wat aanpassingen. “Je moet wel heel creatief zijn om het zo in te richten dat iedereen kan meedoen”, legt Karin uit. “Als je niet genoeg kracht hebt in je armen om aan een touw te zwaaien, dan kun je misschien wél op een schommel zitten of in een bak. En zo toch de ervaring van het zwaaien en het schommelen beleven. En als je niet in het klimrek omhoog kunt klimmen, maar wij kunnen iets voor je bouwen met matten, dan kun je misschien wel omhoog tijgeren. En zo doe je toch hetzelfde als de rest en ervaar je ook wat het is om “hoog” te zijn.” Voor teamsporten geldt hetzelfde. Karin: “Niet iedereen kan een hockeystick vasthouden. Als jij in een rolstoel zit en we plakken je stick aan je stoel vast, dan kun je net zo goed meedoen en punten scoren. Als we tikkertje spelen, gebruiken we “tik stokken” van foam noodles voor in het zwembad of isolatiebuizen van de bouwmarkt. Zo worden je armen verlengd en heb je wat meer mogelijkheden als je de tikker bent. Tegelijkertijd creëer je een veilige afstand zodat de rolstoel niet over de tenen van de andere kinderen heen rijdt.”
Tijdelijk bevriezen
Creatief omgaan met de spelregels bij spelletjes teamsporten, om het eerlijk te maken en gelijke kansen te creëren, dat doet Karin ook. “Dan kunnen we het spel bijvoorbeeld even tijdelijk bevriezen of krijgt iemand een veilige cirkel om zich heen. Het mooie is dat alle kinderen die uitzonderingen accepteren. Iedereen heeft hier wel iets. En ze begrijpen allemaal dat het spel er eerlijk aan toe moet gaan.” Het zijn stuk voor stuk tips die Karin ook geeft op haar Insta account“gymjuf_karin”. Tips die niet alleen interessant zijn voor het Mytylonderwijs. Karin: “Wat ik regelmatig zie, is dat kinderen in het reguliere onderwijs niet mee kunnen doen met de traditionele gymles. De standaard gymlessen zijn niet toegerust op kinderen met een beperking en die haken af. Dat is zo ontzettend jammer. Gymmen en samen bewegen is juist zo leuk. Het geeft je zelfvertrouwen, je wordt weerbaarder en leert je eigen grenzen kennen. Meedoen in een team is ook nog eens heel goed voor je sociaal emotionele ontwikkeling. Dat zou voor ieder kind bereikbaar moeten zijn. Vaak zijn een paar simpele aanpassingen al genoeg. En heel belangrijk, luister naar de kinderen zelf. Zij weten heel goed wat ze wel en niet kunnen en hoe ze tóch met de rest mee kunnen doen.”
Samen in een nieuw gebouw
Vanaf volgend jaar verhuizen Mytylschool De Brug, Tyltylschool Rotterdam en Kinderrevalidatie Rijndam naar een nieuwe locatie. Het Rotterdams Onderwijs- en Revalidatiecentrum in Schiebroek - kort ROeR- is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen Stichting BOOR en Rijndam Revalidatie. “In de directe omgeving is al een aantal sportverenigingen en openbare sportvoorzieningen en aanwezig”, vertelt Karin. “Samen met de kinderen gaan we kijken hoe we het zo kunnen aanpassen dat het beter bruikbaar wordt voor ze. Bijvoorbeeld door aan het skatepark kleine ‘ramps’ toe te voegen voor rolstoelgebruikers.” Rita van Driel is projectleider Rotterdam Sport Onbeperkt en trekt in dit kader samen op met Karin en haar collega’s. “Rotterdam is voor mij altijd een voorbeeld geweest van wat allemaal kan op het gebied van sporten met een beperking”, merkt ze op. “Het is zo ontzettend belangrijk om te ervaren wat je op sportgebied allemaal met je lijf kunt doen. En hoe leuk en fijn het is om samen in een sportclubje of een team te zitten en ergens bij te horen. De ontwikkeling van zo’n mooi, nieuw gebouw biedt een heleboel kansen en mogelijkheden om nog meer kinderen met een beperking te stimuleren om in beweging te komen. Vaak wonen deze kinderen verder weg van school en moeten ze iedere dag een heel eind reizen. Tijd en ruimte om buiten te spelen of te sporten en te bewegen is er nauwelijks. De mogelijkheden thuis zijn meestal niet om de hoek. In de buurt van het nieuwe centrum kan dat straks wél.”