HOME
EDITIES
RUBRIEKEN
ARTIKELEN



Inge Spaander brengt de betekenis van burgerschap dichtbij

28 juni 2022  |  tekst: Compilatie door Dorieke Hammink. Blogs door Inge Spaander.

Afgelopen schooljaar mochten we als lezers van het BOORiMagazine en volgers van de sociale media kanalen van BOOR regelmatig genieten van de blogs van onze vast columnist Inge Spaander. Zij is docent Media op het Thorbecke Voortgezet Onderwijs in Nieuwerkerk en houdt zich bezig met de ontwikkeling van een burgerschapsvisie en programma voor Thorbecke. Zij heeft ons dit schooljaar steeds weer weten te raken met verhalen uit de dagelijkse onderwijspraktijk die de burgerschapsopdracht heel tastbaar maken. En volgend schooljaar gaat ze door! Daarover straks meer, eerst nemen we je mee door de highlights van de blogs van dit schooljaar:

 

Sta Open = Actie

In november schreef Inge over het nieuwe motto van BOOR: ‘Sta open!’. Zij zegt: “Sta open” is een motto dat oproept tot actie. Niet alleen met een open mind denken over de ander, maar die ander opzoeken, ontmoeten en elkaar omarmen. Wat we leerlingen ook bijbrengen in het klaslokaal, het waardevolste wat we kunnen doen is de wereld waar ze straks als volwassenen aan meebouwen nu alvast een stukje mooier en inclusiever maken.” En dat begint bij jezelf, aldus Inge. “Begin echt bij jezelf. In je eigen woonomgeving, binnen het gezin, je vriendengroep en op teamniveau in het werk. Ken je al je buren of alleen de buren die op je lijken? Geef je de basisschool om de hoek een kans als je op zoek bent naar een school voor je kind? Doe je actief moeite “de ander” te ontmoeten? Met wie ga je om op het werk? Stel je die nieuwe “onopvallende” collega wel eens een vraag, denk je bij het aannemen van nieuwe collega’s na over het kiezen van herkenbare rolmodellen voor je leerlingen? Durf je je partner aan te spreken op een vooroordeel en, lastiger nog, je vrienden? Stap je af op wat je niet kent of blijf je op afstand? Werk je actief aan jouw eigen “burgerschap”?”

 

Alweer een escaperoom? Tradities en rituelen in coronatijd

In december ging het, heel toepasselijk in de feestmaand, over het belang van rituelen en vieringen. Inge schrijft beeldend over de tradities van haar school: “Zoals tradities en rituelen kunnen horen bij je geloof of culturele achtergrond, zo kennen ook veel scholen tradities die markeren wie ze zijn. Op Thorbecke Nieuwerkerk, waar ik lesgeef, is dat bijvoorbeeld het kerstgala en kerstontbijt, Paarse Vrijdag, de 4 mei herdenking, het galgenmaal voorafgaand aan de centraal examens en het voedsel inzamelen voor De Boodschappenkast (voedselbank).” Maar corona haalde alle vanzelfsprekendheid van de bekende rituele onderuit. Scholen moesten het over een andere boeg gooien. Inge schrijft: “Tijdens de eerste lockdown was het bedenken van nieuwe manieren om tradities en rituelen vorm te geven bijna een nieuwe traditie op zich. Online schoolfeesten, quizzen met de hele school, digitaal je rapport ophalen, als jaarafsluiting je directeur uit een online escaperoom weten te redden… Het kon allemaal niet gek genoeg. Het opnieuw vormgeven aan deze tradities hielp ons om betekenis te geven aan de nieuwe situatie waarin we allemaal samen opgesloten zaten. En die eerste online ervaringen waren, wellicht daardoor, ook extra bijzonder en speciaal.” Maar het plezier van de online rituelen is van korte duur, constateert zij. En toch bleef zij, zolang het nodig was, het doen. Waarom? Lees het in haar decemberblog.

 

Gezoen is ontgroend. Het moet toch meer over seks gaan.

In januari ging Inge’s blog over de actualiteit: de misstanden rond The Voice waren net aan het licht gekomen en volop onderwerp van gesprek. Inge constateerde dat het lastig werd als je met elkaar wilde bedenken hoe er iets zou kunnen veranderen. “Strengere regels, beter toezicht. Natuurlijk meisjes leren nee te zeggen en jongens leren te vragen. Het zijn allemaal belangrijke zaken, maar doen we dat niet eigenlijk allang? Blijkbaar is het niet genoeg.”
En dan valt voor haar het kwartje. “Ook in onze gezamenlijke zoektocht naar hoe we dingen bespreekbaar maken, hadden we het alleen maar over hoe we de lastige dingen de ruimte konden geven. Ingewikkeld en spannend. Hoe maken we dat gesprek gemakkelijker? Door het veel meer over seks te hebben. Praten over seks is nog steeds, bij veel mensen, een taboe. Natuurlijk, veel ouders kijken De Dokter Corrieshow met pre-pubers en Seks Education als de kinderen wat ouder zijn. Op school krijgen ze bij biologie echt wel iets meer uitgelegd dan hoe de technische voortplanting werkt, en worden er lessen gegeven over risico’s van seks. We praten over seks, maar dat doen we praktisch nooit vanuit onze eigen ervaringen. Waarom eigenlijk niet?”
Benieuwd hoe het wél kan? Klik verder op de link naar de januari-blog! Dan kom je er ook meteen achter wat de uitdrukking ‘gezoend is ontgroend’ betekent.

 

Tjechië en Tovertunnel

En voor wie na er na deze drie blogs nog niet genoeg van kan krijgen:


Volgend schooljaar

Komend schooljaar gaat Inge door als columnist/blogger voor BOOR. Ze gaat zich vanuit Thorbecke nog intensiever bezighouden met burgerschap en internationalisering. Inge: “Een van de doelen die ik me gesteld heb is dat burgerschap op Thorbecke echt smoel gaat krijgen, binnen de school, maar ook binnen BOOR en binnen heel Rotterdam. Blogs schrijven is daarna natuurlijk een mooi instrument voor!”

REACTIES INGE SPAANDER BRENGT DE BETEKENIS VAN BURGERSCHAP DICHTBIJ

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

PLAATS EEN REACTIE




Plaatsen