HOME
EDITIES
RUBRIEKEN
ARTIKELEN



Plezierig leren met Junioruniversiteit

Leerkracht van groep 3 Nadia Kuipers deelt haar ervaringen

22 februari 2024  |  tekst: Nadia Kuipers  |  fotografie: Nadia Kuipers

Als leerkracht van groep 3 wil ik mijn lessen laten aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen en tegelijkertijd hun wereld vergroten. Daarom werk ik thematisch en maak ik met veel plezier gebruik van projecten van Junioruniversiteit. Ik ben ambassadeur van Junioruniversiteit en deel graag mijn enthousiasme over hun lespakketten.


Ruim 2 jaar geleden startte Junioruniversiteit met het aanbieden van lespakketten voor groep 3 t/m 8. Een logisch vervolg na het succes van Kleuteruniversiteit, waarin zij leerkrachten ondersteunen bij het thematisch werken rond een (prenten)boek. Inmiddels zijn er ook voor de oudere leerlingen verschillende projecten en lespakketten beschikbaar waarmee in de midden- en bovenbouw spelend en thematisch gewerkt kan worden.


Thema

Op mijn school de Globe verdelen wij, in de onderbouw, het schooljaar in vijf periodes. In elke periode staat een ander thema centraal. Aansluitend bij het thema kiezen wij een project van Junioruniversiteit. De afgelopen jaren waren dat bijvoorbeeld de projecten Insecten, De boom, Wilde dieren, De haven en Op reis door het heelal. Elk project start met activiteiten rondom wereldoriëntatie. Kennis van de wereld vormt bij ons op school de basis van elk thema, zo bouwen de kinderen aan een gedeelde kennisbasis.


De haven

Kinderen vinden het geweldig om veel te leren over een specifiek onderwerp. Deze kennis komt weer van pas bij begrijpend lezen. De haven is een heel tof project om in te zetten in Rotterdam. De kinderen leren met dit project zoveel over hun eigen stad en het werk in de haven. Daarnaast bestaat een project uit allerlei taal- en rekenactiviteiten die aansluiten bij het thema en bij de doelen van het leerjaar. Tijdens de activiteiten gaan de kinderen handelend of bewegend aan de slag en wordt er geoefend met lesstof. De activiteiten in de projecten worden afgestemd op de lesstof van dat jaar. In groep 3 bieden de activiteiten bijvoorbeeld mogelijkheden om te oefenen met sommen tot 30, splitsen, springen op de getallenlijn, lezen en spellen van korte woorden.


Plaatsnamen stampen

Alle projecten van Junioruniversiteit zijn rondom een boek geschreven. Dit kan een informatief, maar ook verhalend boek zijn. De projecten voor groep 3 bij verhalende boeken sluiten qua niveau goed aan, de kinderen kunnen deze boeken zelf lezen, dit maakt het direct betekenisvol. Vorig schooljaar heeft mijn groep veel plezier beleefd aan het project De boom, geschreven bij een boek over Vos en Haas. De kinderen hebben tijdens dit thema veel geleerd over bomen en bosdieren.
Als ik in de bovenbouw zou werken zou ik meteen aan de slag zijn gegaan met de projecten Verhalend door de provincies en Verhalend door Europa. In deze projecten wordt topografie in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aangeboden. Door deze projecten in te zetten wordt topografie zoveel meer dan alleen plaatsnamen stampen.


Spelling

Op het gebied van spelling zijn er lespakketten beschikbaar. Deze pakketten bestaan uit activiteiten waarmee het spellingsonderwijs coöperatief aangeboden kan worden. De pakketten zijn beschikbaar voor alle spellingscategorieën. Ook zijn er pakketten met actiebladen. Actiebladen zijn de tegenhanger van werkbladen. Met actiebladen zijn de kinderen aan zet en gaan zij aan de slag met bijvoorbeeld de tafels of klokkijken. Voor groep 3 zijn er de pakketten Letterstad, Getallenstad en Letterfeest. De activiteiten uit deze pakketten zet ik in om op een spelende manier de lesstof te herhalen. De pakketten zijn heel geschikt wanneer je (nog) niet thematisch werkt, maar de lesstof wel eens op een andere manier wil aanbieden. Het pakket Letterfeest heb ik al meerdere keren ingezet na het afronden van de klankzuivere periode in groep 3. De kinderen hebben dan alle klanken aangeboden gekregen, tijd voor een feestje! Het pakket zit bomvol activiteiten waarbij de kinderen op een speelse manier aan het oefenen zijn met de klanken. Het pakket kan op verschillende manieren ingezet worden. Ik heb de activiteiten een keer gebruikt om een middag in circuitvorm te werken, maar ik heb de activiteiten dit jaar over een hele week verdeeld. De activiteit die de kinderen het leukst vinden is het speuren in de school naar vermiste letters, maar ook letterbingo is elk jaar een succes!

Nadia Kuipers is leerkracht van groep 3 en onderbouwcoördinator op OBS De Globe in Rotterdam. Daarnaast is ze projectmedewerker Jonge Kind bij BOOR Services en ambassadeur van de Junioruniversiteit. In haar groep wil ze aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen en tegelijkertijd de wereld van de kinderen vergroten. Daarom werkt zij thematisch. 


Wil je een kijkje in de klas van Nadia? Volg haar dan via Instagram @kijkje.in.groep3 of klik  op de volgende link: Nadia Kuipers (@kijkje.in.groep3)

REACTIES PLEZIERIG LEREN MET JUNIORUNIVERSITEIT

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

PLAATS EEN REACTIE




Plaatsen