Vertel leerlingen het échte verhaal: werken in het onderwijs is speciaal! Die boodschap komt bij Suzanne de Zwaan recht uit het hart. Als een van de talentscouts in de regio Rotterdam bezoekt zij middelbare scholen om leerlingen te interesseren voor de lerarenopleiding, na hun eindexamen of misschien wel later in hun loopbaan. ‘Het gaat mij erom een zaadje te planten’, zegt Suzanne.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op arbeidsmarktplatformpo.nl
Suzanne de Zwaan weet nog precies wat haar hart sneller deed kloppen voor een baan in het onderwijs. Haar lerares geschiedenis op de havo bracht de Eerste Wereldoorlog met veel passie in beeld, met verhalen en attributen zoals een soldatenhelm. ‘Zij nam ons mee in die wereld. Ik dacht, wow, dit wil ik ook! Het sprak mij aan, de verwondering bij kinderen op te roepen.’
Talentscouts: leerlingen interesseren voor het lerarenberoep
Haar keuze voor het openbaar onderwijs pakte goed uit en ze stond jaren met veel plezier voor de klas. Ook nu ze als adjunct-directeur bij OBS de Phoenix in Rozenburg werkt, staat inspireren van anderen nog steeds bovenaan. Ze werkt een dag per week voor Talentscouting, een project van het Rotterdamse programma om het lerarentekort terug te dringen. In Talentscouting werken de Rotterdamse pabo’s van hogeschool Rotterdam en Inholland, Thomas More Hogeschool en vier schoolbesturen, waaronder BOOR, samen. De talentscouts trekken langs middelbare scholen om scholieren warm te maken voor het lerarenberoep.
Levendig gesprek
Suzanne: ‘We vertellen hoe het echt is om in het onderwijs te werken. Ook is er een pabo-student bij om uit te leggen wat de studie inhoudt. Ik zoek vooral de interactie met leerlingen, zodat er een levendig gesprek ontstaat. Er komt van alles aan bod: of ze al weten welke kant ze uit willen en welke beelden ze hebben van werken in het openbaar onderwijs. Ik vertel bijvoorbeeld hoe mijn eigen werkdag eruitziet. We laten filmpjes zien en gaan in op vragen.’
Als het kwartje valt
Suzanne merkt op dat het voor scholieren moeilijk is zich voor te stellen om voor de klas te staan, omdat ze kort geleden zelf nog op de basisschool zaten. Soms zijn er nog de nodige misverstanden: ‘Sommigen denken dat je werkdag ophoudt als de school uitgaat. Of dat je niet goed kunt verdienen in het onderwijs. Anderen vinden het een eye opener dat je iets met sport kunt doen, zoals gymleraar worden. Je merkt dat bij sommigen echt het kwartje valt: dit is een mooi beroep.’
Snuffelstages
Presentaties geven is niet het enige wat de talentscouts doen. Ze draaien ook mee met loopbaanorientatie- en begeleiding (LOB)-uren, staan op informatiemarkten, doen speeddates met vierdeklassers en sluiten aan bij de roadtour van Skills voor de klas. Dit is onderdeel van de campagne Werken in het onderwijs. In deze bus doen leerlingen een escaperoom en na afloop is er de mogelijkheid om vragen te stellen. Suzanne denkt dat de snuffelstages, die BOOR en de andere drie schoolbesturen aanbieden, een succesfactor is voor dit project. Scholieren mogen een dag meelopen op een van de basisscholen. Ze kunnen dan alles vragen aan de leraar of pabo-student en zien met eigen ogen wat er bij het vak komt kijken ‘Ik vind dat belangrijk, omdat ze zo een goed overwogen keuze kunnen maken voor een vervolgstudie.’
Effect
Het effect van het programma Talentscouting is moeilijk af te lezen aan het aantal aanmeldingen bij de pabo. Wat ze wel merken is dat er veel nieuwe aanvragen binnenkomen voor presentaties en snuffelstages. Suzanne: ‘We hebben er dit jaar al 30 op de planning staan. Ook bijzonder is dat op een van de vo-scholen een apart pabo-profiel is ontworpen. Vo-leerlingen kunnen daarin alvast extra vakken doen die nodig zijn voor de pabo-toelatingstoets.’
We doen dit samen
Als talentscout en enthousiaste leraar bij BOOR is het voor Suzanne belangrijk het onderwijs te promoten. ‘Er is niet veel voor nodig. Wat promotiemateriaal, tijd en budget natuurlijk. Wat het succesvol maakt is dat we goede afspraken hebben met de andere deelnemende schoolbesturen. We zijn geen concurrenten van elkaar, we doen dit samen.’